Go to grow logo link
Exprofesso facebook
Exprofesso linkedin
Exprofesso Google plus
Exprofesso Twitter
Exprofesso Google plus

Blog

Edutainment w szkoleniach

10.06.2011 Kategoria: Nasze sukcesy, Newsy, Wiedza

Edutainment, czyli połączenie edukacji (edu- od education) i rozrywki (-tainment, od entertainment) w jednym. Rodzime tłumaczenia tego słowa nie są zbyt udane (edurozrywka, edukrywka), dlatego wciąż w Polsce funkcjonuje (niezbyt swojsko brzmiący) angielski zlepek wyrazów.

Czym jest edutainment?

Edutainment to – najprościej mówiąc – uczenie się w trakcie zabawy lub poprzez zabawę. Idea ta idealnie wpisuje się w szkolenia, od których oczekujemy przecież żeby czegoś nas nauczyły, ale też nie chcemy wysłuchiwać niekończących się wykładów i „wkuwać”. Wielu z nas z chęcią oderwałoby się od codzienności, a niezbędną później w pracy wiedzę przyswoiło ot tak, mimochodem. Edutainment daje takie możliwości. Na idei edutainment zbudowano wiele metod szkoleniowych. Wszystkie z nich to metody aktywizujące – niejako „zmuszające” uczestników do aktywnego udziału, do zaangażowania się w przebieg szkolenia. Jednymi z najbardziej popularnych metod szkolenia opartych o edutainment są gry strategiczne, gry fabularne oraz case study.

Szkolenie a edutainment

Czy zastosowanie jednej z tych metod od razu zagwarantuje sukces? Niekoniecznie. Sama gra czy samo studium przypadku nie stanie się dobrym szkoleniem, jeżeli nie będzie wspierane przez kompetentnego trenera. Brak odpowiednich interakcji, brak komentarza do pojawiających się emocji, sytuacji, zachowań jest jak zrobienie burzy mózgów i zakończenie jej na pierwszym etapie – kreowania pomysłów. To co zostaje potem jest jednym wielkim chaosem – uczestnicy nie wiedzą „o co tak naprawdę chodziło”, nie rozumieją mechanizmów, czasami nie potrafią poradzić sobie z narosłymi emocjami. Wtedy szkolenie ma jedynie walor entertainment – czystej rozrywki, zabawy dla samej zabawy (chociaż w przypadku negatywnych emocji trudno mówić nawet i o walorach rozrywkowych)… Dobrze skonstruowane szkolenie oparte o edutainment powinno być również dobrze zbalansowane – żadna z części nie powinna dominować nad drugą. Wyważenie poszczególnych części zależy w dużej mierze od oczekiwań klienta. Na rynku istnieją już firmy, które nie stosują „uniwersalnej” wersji szkolenia dla każdego, a dopasowują swoją ofertę do wymagań klienta. Jeśli klientowi zależy bardziej na integracji zespołu, nawiązaniu relacji między pracownikami, poprawie komunikacji, wówczas większy nacisk można położyć na część rozrywkową. Jeżeli głównym celem jest zdobycie wiedzy (lub też ugruntowanie jej), nowych umiejętności, wykształcenie określonych postaw, wówczas zabawa stanie się pretekstem do uczenia się. Dobre wyważenie obu składowych edutainment daje oczekiwane wyniki – nauka nie jest męcząca, a wiedzę przyswaja się lekko i przyjemnie (to nie jest żadna nowina, że człowiek lepiej się uczy jeśli jest zrelaksowany i nie podlega żadnej presji). Ważne jest, żeby żadna ze składowych nie została zdominowana przez drugą. Dobrze dobrane szkolenie (zarówno tematycznie, jak również uwzględniające dynamikę grupy, poziom zaawansowania w określonym temacie, oczekiwania i nastawienie uczestników, itp.) pozwala skutecznie rozwinąć kompetencje, a także stać się inspiracją do kształtowania oczekiwanych postaw.

C.D.N…

Agata Motyl-Adamczyk

Nasi klienci

  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera