Go to grow logo link
Exprofesso facebook
Exprofesso linkedin
Exprofesso Google plus
Exprofesso Twitter

Blog

Testy gier strategicznych

25.08.2012 Kategoria: Wiedza

Podobnie jak większość produktów przed wypuszczeniem na rynek również i gry strategiczne powinny przejść testy. To ważny element tworzenia gry, który gwarantuje później edukacyjne rezultaty oraz pozwala uzyskać pewność, że mechanika będzie funkcjonowała bez zakłóceń. 

Testowanie – kwintesencja pracy nad grami?

Refleksja ta naszła mnie wczoraj, kiedy z grupą współpracowników spędzaliśmy czas na kolejnej rozrywce testowej jednej z nowotworzonych gier. Po raz kolejny przechodziliśmy przez zaplanowane rundy i podejmowaliśmy działania, które będą za kilka miesięcy podejmować uczestnicy rozgrywki. Kiedy minęła kolejna godzina, mimo narastającego zmęczenia, uświadomiłam sobie jak ważne dla przyszłych efektów jest to co teraz robimy. Dzięki naszym testom użytkownicy otrzymają grę „działającą” bez zgrzytów i realizującą zamierzone cele edukacyjne. Po to właśnie analizujemy i przewidujemy wszystkie sytuacje, rozgrywamy rundy wcielając się w poszczególne role i wybierając odmienne (często skrajne) strategie i cały czas monitorujemy, czy cel edukacyjny, który chcemy, aby ta gra niosła ze sobą, jest wspierany mechaniką i osiągany po zakończeniu rozgrywki. Dzięki temu mamy pewność, że nie wydarzy się nic, co zaskoczyłoby trenera, że gra nie okaże się nagle „niegrywalna”, a wyznaczone w niej cele niemożliwe do osiągnięcia. Jednym słowem, że klienci otrzymają produkt najwyższej jakości, który spełni ich oczekiwania i zrealizuje zamierzone cele rozwojowe.

Nieważna ilość, ważny efekt

Ile testów powinna przejść każda z gier zanim znajdzie się na rynku? Nie ma tu jednej właściwej odpowiedzi, ponieważ zależy to chociażby od stopnia jej skomplikowania, tematyki, sposobów opracowania mechaniki, doświadczenia piszącego grę oraz ilości gadżetów i materiałów, niezbędnych do jej rozegrania. Z własnego doświadczenia wiem, że powinno ich być przynajmniej trzy. Pierwszy ma za zadanie sprawdzić mechanikę gry, która dotychczas była rozważana tylko teoretycznie. Drugi bada interakcje między uczestnikami, dopasowanie gadżetów do rozgrywki i adekwatność jej czasu do podejmowanych przez graczy czynności, a także sprawdza, czy gra „się klei” w jedną logiczną całość. Trzeci jest próbą generalną, ze wszystkimi potrzebnymi gadżetami i momentem na ostateczne poprawki i uwagi. To jest oczywiście absolutne minimum, a w większości przypadków nie wystarcza do dobrego przetestowania gry. Ilość testów powinna odpowiadać tak naprawdę zapotrzebowaniu – jeżeli grę w końcu uda się rozegrać bez większych uwag i wszystko spasuje (niczym w puzzlach), wówczas można uznać, że jest gotowa do produkcji.

Co mam nadzieję stanie się na kolejnych testach w przyszłym tygodniu :) .

 

Nasi klienci

  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera