Go to grow logo link
Exprofesso facebook
Exprofesso linkedin
Exprofesso Google plus
Exprofesso Twitter

Blog

Wybór szkolenia – co wziąć pod uwagę?

10.09.2012 Kategoria: Wiedza

Wybór szkolenia zazwyczaj dokonywany jest na podstawie przedstawionej oferty, gdzie niejednokrotnie kluczowym czynnikiem okazuje się być cena i to, czy szkolenie „zmieści się” w budżecie. Jeżeli jednak firma nie lubi wyrzucać pieniędzy w błoto i szuka szkoleń które rzeczywiście przyniosą efekty powinna zwrócić uwagę na coś innego.

Najważniejsze informacje w ofercie

Pierwszą rzeczą, której powinno się poświęcić więcej uwagi jest program szkolenia. Przede wszystkim sprawdzamy, czy jest on zgodny z tematyką i odpowiada zapotrzebowaniu firmy. Brzmi banalnie i prosto, ale nieraz zdarzają się firmy, które chcą po prostu wydać fundusze (bo inaczej zabiorą), albo nie mają sprecyzowanych oczekiwań (niech po prostu będzie fajnie!). Wybór szkolenia na tej zasadzie to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Jeżeli nie potrafimy dokładnie określić naszych potrzeb szkoleniowych (ale wiemy, że to z komunikacją wewnętrzną coś szwankuje), rzetelna firma szkoląca powinna zaproponować ich badanie. Zazwyczaj jest to krótka ankieta, która znajduje problem i pozwala tak ustawić program, by w pełni wykorzystać czas szkolenia na pracę nad  obszarem wymagającym więcej uwagi.
Kolejną istotną rzeczą jest doświadczenie i wiedza trenerów – z pustego nawet Salomon nie naleje i chociażby nie wiem jak dobrze rozpoznane byłyby potrzeby szkoleniowe i jak fantastycznie dobrany do nich program, to jeżeli trener nie będzie miał wiedzy i kompetencji, to nic z tego dobrego nie wyniknie. Oprócz wiedzy metodycznej (czyli jak prowadzić szkolenie, jak współpracować z grupą, itp.) trener musi również znać się na tematyce szkolenia. Idealnie, jeżeli jest lub był praktykiem i ma doświadczenia z firm podobnych do tej, której pracowników szkoli. Raczej nie ma co liczyć na piorunujące efekty, gdy stanie przed nami osoba, która nigdy nie spotkała się z problemami, z jakimi boryka się nasza firma i zna całe zagadnienie jedynie z podręczników.

Trzecim elementem dopełniającym tę układankę jest metoda szkolenia. Szkolenie nie powinno być nudnym wykładem, ale łączyć umiejętnie zabawę z przekazywaniem wiedzy i zwiększaniem umiejętności w danej dziedzinie. Taki efekt gwarantują gry strategiczne zorganizowane zgodnie z metodą edutainment, czyli uczenia poprzez rozrywkę. W trakcie robienia przyjemnych rzeczy (a takimi jest granie w gry)  ludzki umysł odpręża się i znacznie lepiej chłonie wiedzę. Dzieje się to mimochodem, w tle zabawy i zmagań, ale ma długotrwałe i stabilne efekty. Jeżeli więc liczycie na rzeczywiste korzyści z wykupionych szkoleń, zwróćcie uwagę na te trzy czynniki zanim zadecydujecie, która oferta jest najlepsza.

Nasi klienci

  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera