Go to grow logo link
Exprofesso facebook
Exprofesso linkedin
Exprofesso Google plus
Exprofesso Twitter
Exprofesso Google plus

Blog

Atmosfera w pracy a motywacja

26.05.2012 Kategoria: Wiedza

Motywowanie pracowników kilkadziesiąt lat temu, gdy całe życie pracowało się w jednej firmie, było stosunkowo proste. Premie, podwyżki, awanse załatwiały sprawę i nikomu nie przyszło do głowy, żeby zmieniać pracę z powodu złej atmosfery lub nieprzyjaznych współpracowników.

Byli po prostu częścią krajobrazu i tak się ich traktowało. Teraz, kiedy zmienianie pracy co kilka lat jest rzeczą naturalną, atmosfera w pracy stała się jednym z ważnych czynników wpływających na decyzję o miejscu pracy.

FEEL THE ATMOSPHERE

Atmosfera w pracy w znaczący sposób wpływa na efektywność i motywację pracowników. Dobre, życzliwe warunki do rozwoju, możliwość prezentowania swoich przemyśleń i kreatywności, jak również stawianie wyzwania do pokonania,  te elementy na które może wpływać odgórnie firma. Jej zadaniem jest głównie stwarzanie możliwości oraz budowanie ram dla funkcjonowania całego zespołu ludzi. To firma musi zadbać o uczciwe wynagradzanie (w rozumieniu jasnej polityki płacowej i kryteriów awansu), jak również monitorować pojawiające się w zespole konflikty. Wypełnienie stworzonych ram nie należy już do zarządu – robi to grono współpracowników. Słaba komunikacja między działami i spowodowane tym niezrozumienie sensu pracy innych, brak integracji w zespole, czy wreszcie osobiste animozje, to czynniki, które mogą wpłynąć na motywację do pracy. Przeciągające się konflikty, wzajemne „podgryzanie” i złośliwości potrafią znacząco uprzykrzyć codzienne wizyty w firmie, powodując narastające dolegliwości psychosomatyczne. To co niewinnie zaczyna się bólami głowy, kłopotami z zaśnięciem lub porannymi bólami brzucha, może na przestrzeni kilku tygodni przerodzić się w depresję, nerwicę, a w konsekwencji doprowadzić do wypalenia zawodowego i przedłużającej się niezdolności pracownika do pracy. O konsekwencjach takiego łańcucha zdarzeń dla firmy nie trzeba pisać – są one oczywiste.

NA RATUNEK INTEGRACJI

Pomimo tego, że to inni pracownicy mogą być źródłem problemu, finalnie zawsze ucierpi na tym firma. Dlatego też to właśnie jej powinno najbardziej zależeć na utrzymaniu dobrej atmosfery pracy. Nie istnieje żaden złoty środek – działania powinny być dopasowane do specyfiki przedsiębiorstwa i pojawiających się tam kłopotów. Wykupienie firmowych karnetów na basen lub siłownię nie rozwiąże konfliktów interpersonalnych. Najważniejsze jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie problemu i jego rozwiązanie. W sytuacjach, gdy problemem jest komunikacja, warto zainwestować w jej poprawę i uświadomienie pracownikom jej wagi. Problemy z niezrozumieniem specyfiki pracy innych działów może rozwiązać szkolenie z wykorzystaniem gier strategicznych, gdzie działy muszą się zamienić rolami i na własnej skórze poczuć jak to jest pracować „z tamtej strony”. Najtrudniejsze jest rozwiązywanie konfliktów, wynikających z animozji osobistych – nie ma idealnej metody, żeby przekonać do siebie dwójkę nielubiących się ludzi. Pomysłem, który można wykorzystać w takich sytuacjach jest event integracyjny i team-buildingowy, nastawiony mocno na współpracę w wykonywaniu zadania (bez elementów rywalizacji). Może się wówczas okazać, że ta druga osoba to tak naprawdę fajny facet, z którym da się wypić piwo i pogadać, a nie nudny kolega zza biurka. A zmiana postrzegania i wizerunku danej osoby może stać się okazją do przełamania lodów i konstruktywnego podejścia do problemu.

Nasi klienci

  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera
  • logo partnera